درمان های خانگی تیروئید را بشناسید

درمان‌های خانگی تیروئید کم‌کار اگر بدون دلیل از خستگی مداوم رنج می‌برید، بهتر است عملکرد تیروئید خود را کنترل کنید. این غده پروانه ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار دارد، با ترشح هورمون ها، متابولیسم بدن را کنترل می کند.

از جمله بیماری های مرتبط با این غده کم کاری تیروئید است. این بیماری خاموش می تواند سال ها در بدن بیمار باقی بماند، اما به درستی تشخیص داده نمی شود، زیرا علائم آن پراکنده و مبهم است و به همین دلیل پزشک در تشخیص بیماری دچار اشتباه می شود.
منشا کم کاری تیروئید

در بیشتر موارد کم کاری تیروئید مربوط به مشکلات غده تیروئید نیست، اما اختلال در عملکرد سیستم ایمنی باعث بروز این بیماری می شود. آزمایش آنتی بادی روش خوبی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ایمنی و تشخیص کم کاری تیروئید است.

به گفته دکتر داتیس خوارزیان، نود درصد افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، هاشیموتو دارند. هاشیموتو یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت تیروئید حمله کرده و آن را از بین می برد.

بنابراین برای درمان بیماری های تیروئید یا سایر بیماری های خودایمنی ابتدا باید منشا بیماری را پیدا کرد و نباید علائم بیماری را با دارو سرکوب کرد. در این مقاله 13 روش ساده و طبیعی برای درمان یا پیشگیری از کم کاری تیروئید ارائه شده است.
13 روش خانگی و طبیعی برای بهبود و درمان کم کاری تیروئید

اولین خط دفاعی در درمان کم کاری تیروئید، تغییر رژیم غذایی است. بسیاری از افراد مبتلا به این وضعیت از خستگی و مه مغزی – سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز رنج می برند.

افراد برای رفع خستگی و کسب انرژی از قند و کافئین استفاده می کنند. این دو ماده بسیار مضر هستند و علاوه بر ایجاد بیماری های دیگر و نوسانات قند خون، باعث مشکلات تیروئیدی نیز می شوند.

1. درست غذا بخورید

یک رژیم غذایی مناسب حاوی کافئین و قند (کربوهیدرات) نیست. مصرف کربوهیدرات های فرآوری شده مانند آرد نیز باید کاهش یابد، زیرا این مواد عملکردی مشابه قند در بدن دارند. همچنین باید مصرف کربوهیدرات های مرتبط با غلات را به حداقل برسانید و از سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده کنید.

2. مصرف پروتئین خود را افزایش دهید

از آنجایی که هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت های بدن به پروتئین نیاز دارد، باید پروتئین را با هر وعده غذایی مصرف کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده تیروئید کمک می کند. آجیل، روغن آجیل، محصولات حیوانی بدون آنتی بیوتیک (گوشت های ارگانیک، محلی و مرتعی، تخم مرغ و ماهی های سالم پرورش یافته در مزرعه) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.

سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، جایگزین های گوشت (گوشت مصنوعی)، غذاهای انرژی زا و غیره. حاوی پروتئین است، اما حتی اگر این محصولات ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند، باز هم با عملکرد گیرنده های هورمونی و بازخورد در سیستم غدد درون ریز تداخل دارند.

3. مصرف چربی های سالم را فراموش نکنید

چربی دوست شماست و کلسترول بلوک ساختمانی مسیرهای هورمونی بدن است. اگر چربی و کلسترول کافی مصرف نکنید، عدم تعادل هورمونی در بدن افزایش می یابد. با خوردن چربی های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، بذر کتان، ماهی، آجیل، کره آجیل، پنیر و ماست پرچرب و شیر نارگیل بدون هورمون و آنتی بیوتیک، هورمون های تیروئید خود را متعادل کنید.

4. مواد مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید

شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این عناصر و مواد معدنی در بدن کافی نباشد، علائم این بیماری افزایش می یابد. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید شامل ویتامین D، آهن، اسیدهای چرب امگا 3، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A، ویتامین B و ید است.

به طور کلی تصور می شود که کمبود ید علت کم کاری تیروئید باشد. دکتر خاورزیان با رد این سوال توضیح می‌دهد: «اگر کسی هاشیموتو داشته باشد و از مکمل‌های ید استفاده کند، مانند ریختن بنزین روی آتش است».

در نتیجه، افراد مبتلا به هاشیموتو باید از مصرف مکمل های ید و نمک های یددار خودداری کنند. منابع اصلی ید سبزیجات و غذاهای دریایی هستند. منابع ثانویه شامل تخم مرغ، مارچوبه، لوبیا، قارچ، اسفناج، دانه کنجد، کدو تنبل، چغندر و سیر است.3

سطح مطلوب ویتامین D باید بین 50-80 نانوگرم در میلی لیتر باشد و اگر میزان این ویتامین کمتر از ng/ml 32 باشد، مسیرهای هورمونی مختل می شود.
امگا 3 موجود در ماهی، محصولات حیوانی تغذیه شده با علف، دانه های کتان و گردو یکی از اجزای سازنده هورمون هایی است که عملکرد سیستم ایمنی و رشد سلولی را کنترل می کند. امگا 3 برای عملکرد تیروئید مهم است و پاسخگویی به هورمون تیروئید را افزایش می دهد.

5. از غذاهای بدون گلوتن استفاده کنید

ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریباً مشابه گلوتن است. در افراد مبتلا به هاشیموتو، مصرف گلوتن می تواند حملات سیستم ایمنی بدن به بافت تیروئید را افزایش دهد.

6. مصرف غذاهایی که باعث گواتر می شوند را محدود کنید

گواتر تورم غده تیروئید است. این مواد غذایی که در تشکیل گواتر نقش دارند، گواتروژن نامیده می شوند. این مواد عبارتند از: انواع کلم (کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم ماه)، شلغم، ارزن، اسفناج، توت فرنگی، هلو، شاهی، بادام زمینی، تربچه و سویا. استفاده از این مواد به صورت پخته ممنوع نیست زیرا پختن مواد گواترازا را غیرفعال می کند و همچنین می توانید از تربچه و شاهی کم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا