علائم ظاهری و پوستی بیماری ایدز در مردان چیست؟

علائم پوستی ایدز در مردان

ضایعات پوستی از شایع‌ترین مشکلات عفونت اچ‌آی‌وی است. بسیاری از بیماران حداقل یک نوع از این ضایعات را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. برخی از این ضایعات باعث عوارض نسبتاً شدیدی در مبتلایان می‌شود.

علائم پوستی ایدز در مردان می‌تواند بسیار متنوع باشد و معمولاً با پیشرفت بیماری ایدز ، شدت این عوارض بیشتر می‌شود.

علاوه میکروب‌ها ، برخی از داروهای ضد رتروویروسی در  بیماران مبتلا به ایدز باعث بروز ضایعات پوستی می‌شوند.

حساسیت پوستی به نور خورشید یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای ضد ویروس اچ‌آی‌وی است.(1)

بسیاری از علایم پوستی ایدز در مردان در اثر اختلال در سیستم ایمنی بدن بروز می‌کند ، در واقع ویروس اچ‌آی‌وی به‌طور مستقیم عامل اصلی این علائم نیست.

ویروس اچ‌آی‌وی قدرت سیستم ایمنی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود ، میکروب‌های ضعیف از این فرصت استفاده کنند (عفونتهای فرصت طلب) و باعث بروز علائم پوستی در افراد مبتلا به ایدز شوند.

برخی از  میکروب‌ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است در افراد عادی علایم خاصی ایجاد نکنند اما در مردان همجنسگرا مبتلا به اچ‌آی‌وی می‌توانند باعث  بروز زگیل تناسلی ، زخم و  سرطان مقعد شوند.

برفک دهان در اثر عفونت قارچ کاندیدا آلبیکنس ، سرطان پوست و غشای مخاطی به واسطه سارکوم کاپوزی ، تبخال‌های دهانی و یا تناسلی توسط هرپس سیمپلکس ، زونا در اثر ویروس آبله مرغان ، پسوریازیس ، درماتیت‌های سبورئیک ، راش‌های سیفلیس در اثر باکتری تریپونما  پالیدوم ، مولوسکوم کانتاجیوس و لوکوپلاکی مودار دهان از جمله علایم پوستی در افراد مبتلا به ایدز هستند. که برخی از این علایم بواسطه میکروب‌ها بروز می‌کنند. (۲ و۳و۴)

زخم‌های مقعد یا آلت تناسلی یکی از علائم رایج ایدز در مردان است (۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا