با آموزش کامل پارک دوبل، به راحتی گواهینامه بگیرید!

به گزارش آلارمین پارک دوبل یکی از مهمترین حرکات در امتحانات رانندگی به شمار می رود که در رانندگی نیز کاربرد زیادی دارد. یک پارک دوبل درست می تواند قبولی شما در امتحانات شهری برای گواهینامه رانندگی را سبب شود. به همین دلیل در این مطلب به آمورش کامل پارک دوبل می پردازیم.

پارک دوبل چیست ؟

پارک دوبل همان پارک معمولی 30 تا 50 سانت و موازی جدول است با این تفاوت که اصولا قرار است ما بین دو ماشین که آنها هم پارک  30 سانت زده اند ، پارک کنیم . یعنی وقتی پارک دوبل زدیم ، یک ماشین جلوی ما و یک ماشین (که ممکن است نباشد) عقب ما قرار می گیرد .

جاهایی که نباید پارک دوبل بزنیم ، مخصوصا جلوی افسر :

1_ بزرگراه‌ها (به دلیل سرعت زیاد خودروهای در اتوبان ها ، پارک دوبل خطرناک و ممنوع هست .)

2_ حریم تقاطع‌ها (۱۵ متر قبل از رسیدن به تقاطع و ۱۵ متر بعد از تقاطع پارک دوبل ممنوع است .)

3_ در جاهایی که تابلوهای پارک ممنوع و توقف ممنوع وجود دارد .

4_ ایستگاه‌های اتوبوس ، تاکسی و سایر موارد که برای خودروهای حمل و نقل عمومی هست ، اجازه پارک کردن را نداریم.

5_ روبروی پل ورودی پارکینگ منازل ، مدارس ،آتش نشانی ، ورودی کوچه ها و خیابان ها پارک دوبل ممنوع است .

6_ تابلوهای راهنمایی و رانندگی دارای حریم مشخصی می باشند و نباید ماشین خود را در حریم تابلوها ، پارک دوبل بزنیم (زیرا پارک کردن در حریم تابلو سبب می شود رانندگان دیگر ، تابلو را نبینند .)

همانطور که می دانید در آموزشگاه ها معمولا با دو ماشین پراید یا تیبا امتحان می گیرند که پارک دوبل این دو ماشین کاملا با هم متفاوت است .

به همین دلیل ما هر دوی آنها را آموزش می دهیم .

نکته : حتما توجه کنید اگر آموزشتان را مثلا با ماشین پراید بر می دارید ، امتحانتان هم با همان پراید باشد و اگر تیبا بود به همین صورت

توصیه : امتحان با ماشین پراید ساده تر است و اگر ماشین امتحان انتخابی است و می توانید از این دو یکی را انتخاب کنید حتما ، آموزش و امتحان را با پراید بردارید .

توجه : یکی از 3 موردی که معولا روز امتحان از شما گرفته می شود همین پارک دوبل است .

نحوه پارک دوبل با پراید :

زمانی که افسر گفت با ماشین پارک شده جلویی پارک دوبل بزنید ، ابتدا بی فوت وقت راهنمای سمت راست (بالا) را زده و سرعت را در حد امکان کم کنید .

اگر دنده 3 بودید اول توسط آینه عقب ببینید ماشینی پشت شما نیست و اگر نبود یا فاصله اش زیاد بود ، ترمزگیری نرمی کنید و زمانی که سرعت کم شد (حدود 20 کیلومتر) دنده را یک کنید .

مرحله اول :

همزمان که در فکر کم کردن سرعت هستید ، سعی کنید شاخص پین برف پاکن (سمت راست) را از دید خودتان روی امتداد لاستیک سمت چپ ماشین پارک شده بندازید تا فاصله جانبی تون با آن ماشین حدود 45 تا 50 سانت شود .

نکته : در این قسمت یعنی همین ابتدای پارک دوبل بهتر است دنده یک باشد و اگر دنده دو هم بود اشکالی ندارد .

فاصله 50 سانت

وقتی فاصله تون با ماشینی که می خواهید با آن دوبل بزنید چیزی نزدیک 45 تا 50  سانت شد و با آن موازی شدید ، حدودا اندازه یک کاپوت از آن ماشین جلوتر روید و ایست کنید .

مرحله دوم (عقب رفتن)

دنده را از دنده یک به دنده عقب تغییر دهید .

نکته : هنوز باید راهنما سمت راست باشد و اگر نبود دوباره راهنما را بالا دهید .

شاخص اول (گوشه ماشین)

به عقب برگردید و به آرامی با فرمان کاملا صاف عقب بروید تا از گوشه شیشه یا لچکی ، گوشه ماشین پارک شده را ببینید .

در این لحظه ایست کنید .

مرحله دوم (شاخص دوم ، دستگیره درب)

چرخش فرمان اول در این لحظه شروع می شود .

نکته : در حرکت و تا رسیدن به شاخص دوم باید فرمان چرخیده شود و لحظه رسیدن به شاخص دوم ، باید فرمان تا انتها به سمت راست چرخیده شده باشد .

در این لحظه فرمان را در حرکت ماشین (به سمت عقب) به سمت راست چرخانده و انقدر عقب بروید تا انتهای دستگره درب سمت شاگرد در راستای گوشه ماشین پارک شده قرار بگیرد و در این لحظه باید فرمان تا آخر چرخیده شده باشد و بهتر است توفق کنیم .

مرحله سوم (شروع چرخش فرمان دوم)

در این لحظه مانند دفعه قبلی در حرکت ماشین به عقب البته اینبار باید فرمان تا انتها به سمت چپ چرخیده شود .

همان طور که گفته شد ، زمانی که گوشه ماشین پارک شده را در امتداد انتهای دستگیره درب سمت راست دیدیم فرمان را که در این لحظه کامل به سمت راست چرخیده را ، تماما به سمت چپ (3 دور چرخش فرمان) و در حرکت رو به عقب ماشین می چرخانیم .

مرحله پایانی (پارک نهایی و اتمام کار)

زمانی که در حال چرخاندن فرمان و عقب رفتن هستید حواستان باشد وقتی ماشین صاف شد ایست کنید و بهترین حالت این است که در این لحظه فرمان به انتها رسیده باشد .

از دیدتون با آینه ها متوجه شوید که صاف هستید . البته بهترین روش برای متوجه شدن برای صاف بودن ماشین ، دید از آینه بغل سمت راست است که هر وقت از دیدتون لبه جدول موازی با بدنه ماشین شد در آن وضعیت ماشین کاملا صاف است و کمی قبل و بعد از آن ماشین کج می باشد .

حالا یک پارک خوب زده اید که اگر فاصله شما با جدول بین 30 تا 50 سانت باشد . نمره کامل پارک دوبل را می گیرید .

نکته 1 : در ابتدای کار وقتی دارید جلوی افسر صندلی و آینه ها را تنظیم می کنید ، آینه سمت راست را کمی رو به پایین تنظیم کنید که برای پارک ها و غیره بتوانید برای تشخیص صاف بودن ماشین از آن کمک بگیرید .

نکته 2 : ممکن است افسر چون نتوانید از دید آینه بغل برای پارک دوبل و غیره استفاده کنید ، آینه سمت راست را به سمت پایین بگرداند که نتوانید از این آینه استفاده کنید و آمادگی این موضوع را داشته باشید .

نکته 3 : ممکن است افسر بعد از پارک دوبل بگویید دنده عقب بروید اگر قرار شد دنده عقب برویم فرمان را یک دورو نیم به سمت راست بچرخانید و بعدا این کارا بکنید تا فرمان صاف شود ، در غیر این صورت چون فرمان صاف نیست با کمی عقب رفتن لاستیک به جدول می خورد و افسر شمارا رد می کند .

نکته 4 : فاصله نهایی شما با جدول در پارک دوبل باید زیر 50 سانت باشد .

بهتر است فاصله بین 45 تا 50 سانت شود و هرگز زیر 30 سانت نشود .

توجه : ما بیش از 20 روش پارک دوبل داریم که همگی با هم متفاوت است .

در بعضی فرمان را درجا می چرخانیم که معمولا این روش ها اشتباه زیاد دارند و در بعضی مانند این آموزش فرمان را در حرکت .

آموزش بالا معمول و ساده ترین روش پارک دوبل با پراید است که اکثر مربی ها این آموزش را می دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا