با خواص عالی پسته در دوران بارداری آشنا شوید

دوران بارداری دوران خاصی است که باید در مصرف مواد غذایی دقت زیادی داشته باشید. از آنجایی که غذای نامناسب حتی برای افراد سالم نیز مضر است، مصرف آن برای زنان باردار ممنوع است. حال برای داشتن تغذیه مناسب در طول روز مصرف روزانه ۲ عدد پسته را فراموش نکنید. این آجیل خوشمزه علاوه بر تقویت بدن مادر باردار تاثیر زیادی بر روی جنین و رشد او دارد. حال در این مقاله به خواص پسته در دوران بارداری و تمامی نکات مهم در این زمینه می پردازیم.

خواص پسته در دوران بارداری

اگر جزو افراد باردار هستید، ممکن است نگران مصرف غذا باشید. برخلاف دوران معمولی که می توانید هر چه می خواهید بخورید، اینطور نیست. زیرا در دوران بارداری باید از خوردن تعدادی غذا اجتناب کنید. پسته از جمله آجیل های مغذی است که می تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. در پاسخ به این سوال که آیا پسته، پودر پسته یا محصولات دیگری مانند مغز پسته برای بارداری مفید است؟

باید گفت اگر در دوران بارداری به مقدار مجاز مصرف شود مشکلی پیش نمی آید اما بهترین تغذیه هم برای مادر و هم برای جنین محسوب می شود. از آنجایی که مصرف بیش از حد هر ماده غذایی عوارض جانبی زیادی دارد، این مغز نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پسته خندان حاوی پروتئین، کلسیم، فیبر و آهن است، بنابراین برای جنین و مادر مفید است. شاید وقتی در مورد آجیل می شنوید به فکر چاقی و چربی بیفتید، اما بدانید که پسته حاوی امگا 3 است که بهترین رژیم غذایی قبل از تولد نوزاد محسوب می شود.
بیشتر بخوانید کدام آب میوه چاق کننده است؟

اگرچه پسته منبع غنی انرژی است، اما کالری کمتری دارد. به عنوان مثال، 100 گرم پسته معادل 500 کالری است. در نتیجه مصرف آن در دوران بارداری هیچ خطری ندارد و به راحتی می توانید با مصرف پسته از خواص بی شمار آن بهره مند شوید. در ادامه به خواص پسته در دوران بارداری بیشتر اشاره خواهیم کرد.

خواص پسته
آشنایی با فواید پسته در دوران بارداری

پسته فواید زیادی دارد، بنابراین در این قسمت به خواص آن به شکلی که در عنوان ذکر شده است می پردازیم.

تقویت و رشد جسمی و روانی جنین

100 گرم پسته معادل 20 گرم پروتئین است و برای رشد و تقویت بافت عضلانی کودک مفید است. همچنین با تنظیم قند خون وزن شما کنترل می شود و وجود اسیدهای امگا 3، لینولئیک و اولئیک تاثیر بسزایی در رشد مغز جنین دارد. بنابراین، فراموش نکنید که قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

پسته حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین ها، مواد پلی فنلی، کاروتن و غیره است. مصرف این آجیل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و زن باردار را از حمله رادیکال های آزاد و ورود عفونت به بدن محافظت می کند. در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا در این دوره کاهش می یابد. علاوه بر مصرف مغز پسته، می توانید با خرید روغن پسته ممتاز از خواص این مغز خوشمزه نیز بهره مند شوید. البته قبل از مصرف روغن پسته با پزشک خود مشورت کنید.

 

متعادل کردن سطح چربی

برخی از افراد با وجود بارداری به بیماری کلسترول خون مبتلا هستند. از دیگر خواص پسته در دوران بارداری می توان به متعادل کردن سطح چربی اشاره کرد. غلظت بالای اسیدهای چرب غیراشباع موجود در پسته باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می شود.

پیشگیری از کمبود آهن در دوران بارداری

یکی دیگر از ویژگی هایی که پسته را به غذایی طبیعی و مناسب تبدیل می کند، منبع غنی مس و آهن است. خوردن پسته برای تشکیل گلبول های قرمز خون ضروری است و کم خونی زنان باردار را کاهش می دهد.

خواص ضد التهابی

یکی از تغییراتی که در زنان باردار ایجاد می شود درد مفاصل است که با استفاده از خواص پسته در دوران بارداری می توان از بروز آن جلوگیری کرد. وقتی وزن جنین زیاد می شود، فشار زیادی به کمر و پاها وارد می شود، پس برای تسکین چنین دردهایی از مغز پسته یا پودر پسته سبز غافل نشوید.

درمان یبوست در دوران بارداری

یبوست یکی از مشکلاتی است که اغلب زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی با آن مواجه می شوند. پسته سرشار از فیبر است و به هضم سریع غذا کمک می کند. بنابراین برای رفع یبوست، پسته را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
نتیجه گیری در مورد خواص پسته در دوران بارداری

در این مقاله توانسته ایم به خواص پسته در دوران بارداری بپردازیم. پسته سرشار از مواد معدنی و ویتامین هاست به همین دلیل بهترین غذا برای جنین و مادر محسوب می شود. با مصرف صحیح پسته از خواص عالی آن مانند تقویت سیستم ایمنی، درمان یبوست، جلوگیری از کمبود آهن، تنظیم وزن و … بهره مند شوید. برای تعیین میزان مصرف پسته در دوران بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنید تا در حد امکان مصرف شود. اما همه این خواص زمانی برای شما موثر خواهد بود که پسته اصل و مرغوب را از فروشگاه های معتبری مانند کوشادانه، پسته رفسنجان و هفت موز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا