برای روز بزرگداشت مولانا در سال 1402 برو قونیه ترکیه تا آرامگاهشو ببینی!

به گزارش آلارمین اگراهل کتاب و رمان باشید، حداقل یک بار نام رمان ملت عشق اثر الیف شافاک را شنیده‌اید. اگر اهل شعر و عرفان باشید، قطعا گوشه‌ای در زمانی نه چندان دور بیتی از مثنوی معنوی خوانده‌اید. اهل سفر بودن هم نام قونیه را برایتان آشنا کرده است. دسامبر هر سال به عبارتی ۱۶ تا ۲۶ آذر، مراسم بزرگداشت مولانا است. از تاثیرگذارترین و به‌نام‌ترین شاعران پارسی که تاریخ به خود دیده است.

مراسم بزرگداشت مولانا، شاعر فارسی زبان قرن هفتم هجری شمسی هر سال ۱۰ روز قبل از تاریخ فوت او در قونیه که به شهر شعر و عرفان معروف است برگزار می‌شود. اگر قصد ترتیب دادن تعطیلاتی هیجان‌انگیز در اواخر پاییز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی مراسم بزرگداشت مولانا از الی گشت را تا انتها مطالعه کنید.

مقدمه ای بر مراسم بزرگداشت مولانا

جلال‌الدین محمد بلخی ملقب به مولانا را می‌توان اعجوبه‌ای در شعر و علم عرفان دانست. مراسم بزرگداشت مولانا هر سال در فصل سرما برگزار می‌شود، اما این موضوع گردشگران را از سفر به قونیه برای تماشای این مراسم دیدنی، رزرو هتل و اقامتگاه در قونیه و بازدید از جاذبه‌های دیدنی این شهر تاریخی که در جنوب آنکارا قرار دارد باز نمی‌دارد. تاثیری که این شاعر فقید روی فرهنگ ایرانیان، تاجیک‌ها، افغان‌ها و یونانیان گذاشته غیرقابل انکار است. از طرفی پای او و آثارش به اروپا و آمریکا هم باز شده و جایگاه خاصی دارد. جالب است بدانید پیرو شهرت این شاعر و مراسم بزرگداشت مولانا، ترکیه در سال ۲۰۰۷ میلادی پیشنهاد خاص و ماندگاری به سازمان یونسکو داد. در پی این پیشنهاد سال ۲۰۰۷ سال جهانی مولانا نام گرفت. در ادامه با ما همراه باشیید تا مروری بر زندگی مولوی، رزرو هتل در قونیه و جاذبه‌های گردشگری قونیه داشته باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا