برای پریود شدن چی بخوریم؟ | راههای تسریع پریود را بشناسید!

قائدگی دورانی دردناک برای بانوان است و تاخیر در پریود می تواند منجر به ایجاد مشکلات مختلف شود. همچنین بسیاری از افراد دوست دارند تا زمان پریود خود را کنترل کنند. در این مطلب با مواد غذایی مخصوص تسریع در پریود دختران بیشتر آشنا می شویم:

قرص‌های هورمونی پیشگیری از بارداری و باز شدن قاعدگی

مؤثرترین شیوه برای تغییر در چرخه عادت ماهانه استفاده از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری مثل قرص‌های ضدبارداری است. قرص‌های ترکیبی که حاوی استروژن و پروژسترون هستند از مؤثرترین راه‌ها برای کنترل زمان پریود محسوب می‌شوند. کاربرد این روش به این صورت است که ۲۱ روز قرص‌ها به‌صورت روزانه مصرف شده و سپس به مدت ۷ روز استفاده از آن‌ها قطع می‌شود.

گاهی می‌توان با زودتر متوقف کردن مصرف قرص‌ها، پریود را جلوتر انداخت اما در نظر داشته باشید که بازدهی مناسب در این روش، مستلزم پیروی از دستورالعمل و توصیه پزشک است و خودسرانه عمل کردن باعث کاهش اثربخشی می‌شود.

قرص‌های هورمونی پیشگیری از بارداری و باز شدن قاعدگی

چرا گاهی قاعدگی تاخیر دارد؟

یک چرخه طبیعی قاعدگی ۲۱ تا ۳۵ روز است. مدت‌زمان این چرخه در افراد متفاوت است به‌طوری‌که برای یک نفر ۲۶ روز مدت‌زمان تکرار چرخه است و برای فرد دیگری ۳۲ روز دوره طبیعی به‌حساب می‌آید. به متوقف شدن و فقدان دوره قاعدگی آمنوره می‌گویند. دخترانی که تا سن ۱۵ سالگی پریود نشده‌اند و زنانی که سه سیکل و یا بیشتر از چرخه‌های قاعدگی آن‌ها به تأخیر افتاده است دچار آمنوره هستند. به تأخیر افتادن پریود دلایل مختلفی دارد که ما در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استرس و اضطراب مزمن
  • وزن پایین و یا چاقی مفرط
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • روش‌های پیشگیری از بارداری
  • بیماری‌های مزمن مثل دیابت و بیماری سلیاک
  • اختلالات تیروئیدی
  • یائسگی
  • بارداری

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید برنامه تمرینی خود را سبک‌تر تنظیم کنید. تمرینات سنگین و فشرده یکی از علت‌های مهم به تأخیر افتادن پریود هستند. چنین اختلالاتی در ورزشکاران حرفه‌ای ورزش‌های دوومیدانی، وزنه‌برداری و سایر ورزش‌ها دیده می‌شود. ورزش سنگین با کاهش سطح استروژن بدن باعث توقف سیکل قاعدگی می‌شود.

چگونه می‌توان به باز شدن قاعدگی کمک کرد؟

ویتامین C

برخی از افراد معتقدند ویتامین C یا اسید آسکوربیک قابلیت القای پریود را دارد. تصور بر این است که ویتامین C قادر است با افزایش سطح استروژن بدن و کم کردن سطح پروژستورن به‌عنوان یک محرک برای شروع شدن پریود عمل کند. چنین فرایندی باعث منقبض شدن رحم و فروریختن دیواره آن و شروع پریود می‌شود. البته این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است.

برای استفاده از این روش مصرف مکمل‌های ویتامین C و یا خوردن مقادیر فراوان از میوه‌های حاوی ویتامین C مثل مرکبات، تمشک، توت‌فرنگی، توت سیاه، زغال‌اخته، اسفناج، کلم بروکلی و گوجه توصیه می‌شود. در صورت استفاده از مکمل‌های ویتامین C حتماً آن را طبق دوزهای توصیه‌شده مصرف نمائید چراکه مصرف بیش‌ازحد می‌تواند سمی و خطرناک باشد.

بازکننده قاعدگی قوی

آناناس

آناناس از منابع مهم آنزیم بروملین است که تصور می‌شود تأثیر بالایی در تغییر سطح استروژن و دیگر هورمون‌ها دارد. نتایج یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که بروملین التهاب در بدن را کاهش می‌دهد و ازاین‌رو قادر است یکی از عوامل به عقب افتادن پریود یعنی التهاب را حذف کند. البته تاکنون نتایج محکمی که دلیل بر تأثیر قطعی آناناس در باز شدن قاعدگی و جلو انداختن پریود باشد وجود ندارد.

زردچوبه

زردچوبه از گیاهان قاعده آور در طب کهن به شما می‌رود که بر سطوح استروژن و پروژسترون بدن تأثیرگذار است. به شیوه‌های مختلفی می‌توان زردچوبه را به غذا اضافه کرد. رایج‌ترین حالت استفاده از زردچوبه به‌صورت ادویه غذایی است اما می‌توان پودر زردچوبه را به چای، آب و شیر نیز اضافه نمود.

چغندر

این گیاه غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و اسید فولیک است. ریزمغذی‌های موجود در چغندر به کاهش علائم آزاردهنده در زمان پریود و بهبود سلامت قاعدگی کمک می‌کنند. علاوه بر این، آهن موجود در چغندر از عوامل مؤثر در افزایش گردش خون بافت رحم است. خوردن یک چغندر با اندازه متوسط یا مصرف مقداری آب چغندر می‌تواند به زودتر پریود شدن کمک کند.

دانگ کویی

این گیاه دارویی به مدت صدها سال است که در طب چینی مورداستفاده قرار می‌گیرد. دانگ کویی جریان خون در ناحیه لگن را افزایش می‌دهد و عضلات رحم را منقبض می‌کند و به پریود شدن کمک می‌کند.

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه به‌عنوان مکمل درمانی برای تنظیم چرخه قاعدگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. مواد مؤثره موجود در این گیاه با تقویت رحم و تحریک فروریختن دیواره آن به القای پریود کمک می‌کنند. البته کوهوش سیاه با برخی از داروهای شیمایی تداخل دارد و برای افرادی که داروهای فشارخون مصرف می‌کنند و یا بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی و کبدی که تحت درمان هستند مصرف این گیاه مجاز نیست.

تکنیک‌های آرام‌سازی بدن و باز شدن قاعدگی

دانه‌های گشنیز

خاصیت غذایی دانه‌های گشنیز در درمان پریودهای نامنظم تأثیرگذار است. یک قاشق چای‌خوری دانه گشنیز را در ۲ لیوان آب بجوشانید تا به‌خوبی دم بکشد. سپس دانه‌های گشنیز را با استفاده از صافی جدا کرده و چای را میل کنید. این کار را می‌توان چند روز قبل از پریود به‌صورت روزانه انجام داد. ارزش غذایی گشنیز به افزایش گردش خون رحم کمک کرده و همین فرآیند سبب انقباض رحم و شروع قاعدگی می‌شود.

دارچین

اگر بخواهیم به یک گیاه پرخاصیت در طب سنتی که القاکننده پریود هم باشد اشاره کنیم آن گیاه دارچین است. دارچین به دلیل طبع گرم خود و افزایش جریان خون در ناحیه لگنی موجب تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود. برای این کار می‌توان شیر حاوی پودر دارچین و یا چای دارچین را میل کرد.

دانه‌های رازیانه

تهیه چای معطر و خوش‌طعم با دانه‌های رازیانه نه‌تنها به ارتقای سلامت عمومی بدن کمک می‌کند بلکه با دارا بودن مواد مؤثره، در تنظیم قاعدگی نیز مؤثر است. برای این کار لازم است که دو قاشق چای‌خوری دانه رازیانه را به یک لیوان آب اضافه کرده و بگذارید یک شب بماند. سپس مخلوط را صاف کرده و صبح به‌صورت ناشتا میل نمائید.

بهترین دم‌نوش برای زودتر پریود شدن

بر اساس تحقیقات و شواهد طب سنتی دم‌نوش زنجبیل یکی از مؤثرترین راه‌های طبیعی برای القای پریود و باز شدن قاعدگی، انقباض دیواره رحم است. در طب کهن اعتقاد بر این است که زنجبیل باعث انقباض دیواره رحم شده و چرخه پریود را استارت می‌زند. بهترین راه برای دریافت نتیجه از زنجبیل استفاده از دم‌نوش یا چای زنجبیل است.

برای تهیه دم‌نوش یا چای زنجبیل کافی است چند برش از زنجبیل را در یک قوری آب جوش به مدت چند دقیقه قرا داده تا به‌خوبی دم بکشد. اگرچه در این زمینه تحقیقات علمی چندانی در دسترس نیست اما شواهد تجربی و برخی مطالعات چنین تأثیری را تأیید می‌کنند.

دم‌نوش دیگری که پس از زنجبیل اهمیت دارد دم‌نوش جعفری است. سبزی جعفری به دلیل برخوردار بودن از ویتامین C بالا و مواد مؤثره قوی آپیول، در انقباض دیواره رحم مؤثر است. برای تهیه دم‌نوش، چند قاشق جعفری تازه را داخل قوری آب جوش ریخته و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد تا مواد مؤثره جعفری ازجمله آپیول به داخل دم‌نوش آزاد شود.

البته لازم به ذکر است که آپیول در مقادیر بالا اثر سمی دارد و به‌ویژه برای زنان باردار خطرناک است. ازاین‌رو در زمان بارداری، زمان شیردهی و همچنین اگر دچار بیماری‌های کلیوی هستید از مصرف چای جعفری خودداری کنید.

بهترین دم‌نوش برای زودتر پریود شدن

تکنیک‌های آرام‌سازی بدن و پریود شدن

استرس و اضطراب باعث تاخیر در پریود می‌شود. در زمان استرس تولید هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین تولید استروژن و پروژسترون را مهار می‌کند و سبب اختلا در چرخه قاعدگی می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین روش‌های آرام‌سازی ذهن و کنترل استرس اشاره می‌کنیم:

  • کاهش حجم کارهای روزانه و تهیه برنامه زمانی مناسب برای انجام امور روزانه
  • در کنار اعضای خانواده و دوستان بودن
  • ورزش‌های سبک و هوازی روزانه
  • پیاده‌روی در طبیعت و تنفس هوای تازه
  • استفاده از روش‌های مراقبه و آرام‌سازی ذهن

دوش آب گرم

دوش آب گرم از راه‌های مؤثر برای آرام‌سازی عضلات، رفع گرفتگی عضلانی و آرام شدن ذهن است. این روش با بهبود گردش خون در بدن به‌ویژه در ناحیه لگنی باعث تقویت رحم و تنظیم عادت ماهانه می‌شود. سعی کنید فضای حمام را با روغن‌ها و رایحه طبیعی خوشبو کنید تا اثر آرام‌سازی دوش آب گرم بیش‌ازپیش باشد.

رابطه جنسی

رابطه جنسی از چند جهت می‌تواند باعث تسریع پریود شود. به ارگاسم رسیدن در طی رابطه جنسی دهانه رحم را شل می‌کند و باعث پریود شدن می‌شود. همچنین رابطه جنسی استرس را کم و هورمون‌‎های بدن را تنظیم می‌کند

به گفته‌ی وب‌سایت Healthline یکی دیگر از مشکلات قاعدگی، پریودهای سنگین است. در پریودهای سنگین فرد بیش از حد طبیعی خون‌ریزی دارد. مشکلات هورمونی، عفونت، التهاب دهانه رحم، کم‌کاری تیروئید و … باعث ایجاد چنین شرایطی می‌شود.

قرص Wellwoman و پریود شدن

یکی از راه‌های مؤثر برای تنظیم قاعدگی استفاده از مکمل Wellwoman است. این کپسول یک مولتی‌ویتامین است که برای بهبود عملکرد زنان تولید شده است. در اطلاعات شرکت سازنده کپسول Wellwoman آمده است که این مولتی‌ویتامین حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مؤثره گیاهی برای بهبود سلامتی و شادابی خانم‌ها بوده و ترکیبات آن نقش مؤثری در کاهش عوارض پیش از قاعدگی، دل‌درد، کمردرد و بی‌حوصلگی دارند.

همچنین کپسول Wellwoman هورمون‌های زنانه را تنظیم کرده و در تقویت سیستم ایمنی و تنظیم سیستم عصبی تأثیرگذار است. روغن‌های گل پامچال و گل‌گاوزبان در Wellwoman به همراه مواد برای حفظ سلامت و زیبایی زنان در نظر گرفته‌شده است. این فرمول حاوی ویتامین B6 است که در تنظیم فعالیت هورمونی زنان مهم بوده و آهن آن نیز به تشکیل طبیعی گلبول‌های قرمز خون که در طول چرخه ماهانه موردتوجه است کمک می‌کند. این کپسول حاوی ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک است که برای سلامت باروری و سلامت بارداری حائز اهمیت است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در برخی شرایط تأخیر پریود می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد. درصورتی‌که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید با پزشک مشورت نمائید:

  • احتمال بروز حاملگی
  • تاخیر قاعدگی به مدت سه سیکل متوالی
  • توقف چرخه قاعدگی قبل از سن ۴۵ سالگی و ادامه یافتن پریودها پس بعد از ۵۵ سالگی
  • مشاهده خونریزی بین پریودها و یا پس از رابطه جنسی
  • شدید شدن پریودها به‌طور ناگهانی
  • خونریزی پس از یائسگی
  • خونریزی در دوره هورمون‌تراپی

کلام آخر

در این مقاله به روش‌هایی که به باز شدن قاعدگی کمک می‌کند اشاره کردیم. روش‌های مختلفی مانند ورزش، تغذیه و تکنیک‌های آرام‌سازی ذهن باعث باز شدن قاعدگی می‌شود. در صورتی‌که چرخه قاعدگی شما به مدت زیادی دچار تغییر شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا