تزیین سفره شب یلدا لاکچری عروس

شب یلدا به خودی خود از قشنگ‌ترین شب‌های سال است و از اصیل‌ترین جشن‌های مناسبتی ما ایرانیان محسوب می‌شود. اما برای تازه عروس‌ها و زوج‌هایی که در دوران نامزدی هستند، مزه دیگری دارد! دیزاین و تزئینات مربوط به این مراسم، جزئیاتی دارد که بهتر است مورد توجه قرار بگیرند.

 

اول از همه به تزئین و دیزاین دسته گل می‌پردازیم. دسته گل بخش مهمی از هر مراسم رسمی‌ای محسوب می‌شود. ولی دسته گل تقدیمی شب یلدا باید متناسب با مناسبت باشد، این متناسب بودن را هم می‌توان با تم رنگی خاص نمایان کرد و هم با استفاده از بعضی گیاهان فصلی و میوه‌های مرتبط.

بعضی خانواده‌ها در کنار تمام هدایا، کله قند هم به عنوان بخشی از هدیه همراه خود می‌برند که این جزو از هدایا هم حتماً باید به درستی و زیبایی بسته بندی شود.

شب یلدا یکی از زیباترین سنت‌ها بین ایرانیان است. از بهترین بخش‌های گرامیداشت این شب، رسم برگزاری مهمانی و دورهمی است. اما این رسم در خانواده های با تازه عروس و داماد جذاب‌تر نیز می‌باشد، زیرا در این شب خانواده‌های عروس و داماد دور هم جمع شده و هدایایی برای عزیزان خود تهیه می‌کنند.

تزیینات شب یلدا ,بنا بر رسم و رسومات ما ایرانیان در شب یلدا (شب چله) خانواده داماد برای عروس هایی که در دوران نامزدی هستند شب چله ای می برند و رسم و رسومات شب چله ای در هر شهری متفاوت است ولی معمولا تکه ای طلا, دسته گل, پالتو یا کفش زمستانی (بوت) به همراه شیرینی و هندوانه تزیین شده و سبدی از میوه های رنگارنگ و تزیین شده و مقداری آجیل و شکلات و پشمک تزیین شده و یک ژله تزیین شده به شکل انار یا هنداونه می برندالبته عروس خانم های جوان باید وضعیت گرانی های اخیر را هم در نظر بگیرند و توقعاتشون را پایین تر بیاورند و همه چیز رسم و روسمات و پول نیست خوشبختی فقط یک احساس هستش که باید سعی کنید در همه مراحل زندگی داشته باشید .

زمستان با المان‌های مختلفی همچون برف و باران همراه است. می‌توانید این المان‌ها را در خنچه‌های خاصی بگنجانید و حال و هوای سردی به ان ببخشید. برای مثال با استفاده از پنبه یک ابر زیبا درست کنید و کنار شیرینی‌ها قرار دهید.

میوه‌های یلدایی همچون انار، هندوانه، خرمالو و… نقش مهمی در این شب دارند. می‌توانید ان‌ها را به شکل‌های مختلف برش بزنید و بر برخی‌ از قسمتهای خنچه قرار دهید. این کار ارتباط خنچه را با شب یلدا بیشتر می‌کند.

برگ‌ها به سینی‌ها حال و هوای پاییز می‌دهند. در این فصل انواع برگ‌های خشک در دسترس هستند. تعدادی از آن‌ها که ظاهر جذابی دارد را جمع آوری کرده و به تزئین سینی‌ها مشغول شوید.

اکنون دنیای شمع‌ها بسیار گسترده شده و هر طرح و رنگی از آن در دسترس است. پیشنهاد می‌کنیم شمع‌های ریز و رنگی با طرح‌های یلدایی نظیر انار و هندوانه تهیه کنید و در قسمت‌هایی از خنچه قرار دهید. این شمع‌ها خنچه‌ها را مناسبتی‌تر می‌کنند.

گل‌ها همیشه بهترین ایده برای ایجاد ظرافت، رنگ و بو هستند. یک تم رنگی خاص برای خنچه انتخاب کرده و گل‌هایی همرنگ با آن برای خنچه‌ها تهیه کنید. این کار خنچه شما را زیبا و متفاوت می‌سازد.

با روبان‌های رنگی می‌توان تنوع زیادی به خرج داد. فقط با کمی خلاقیت به وسیله ربان انواع و اقسام پاپیون و طرح‌های زیبا بسازید و لوازم را تزئین کنید. روبان‌ها جلوه خاصی به هدایا می‌بخشند و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

 

پارچه‌های سنتی مثل ترمه ارتباط مستقیمی با یلدا دارند؛ به همین جهت استفاده از آن‌ها ایده خوبی است. با اینحال توجه کنید که در صورت استفاد از پارچه‌های طرح شلوغ و سنتی باید از جزئیات در تزئین بکاهید.

 

کاج و شاخه‌های چوبی زینتی می‌توانند به راحتی مفهوم زمستان را القا کنند. بنابراین استفاده از آن‌ها یک تم خشک و خاص می‌سازد که یلدا و شروع فصلی سرد را به خوبی به تصویر می‌کشد.

کیک های شب یلدا به شکل هندوانه و انار طراحی می شوند و شما می توانید بر اساس بودجه خود، یکی از آنها را خریداری کنید. حتی در صورتی که نمی توانید هزینه زیادی هم برای خرید کیک شب یلدا بپردازید، می توانید خودتان به صورت خانگی، یک کیک خوشمزه تهیه نمایید. اما به طور کلی، بهترین ایده شب یلدا برای عروس این است که خانواده داماد، کیک مخصوص شب یلدا را برای او خریداری کنند.

بخش بعدی هدایا آجیل است. آجیل یا به صورتی مشابه دسته گل یا به صورت جداگانه در ظروف خاص و زیبا به خانواده عروس تقدیم می‌شود.

 

بیشتر ایرانیان ترجیح می دهند که در مراسم شب یلدا و در این شب طولانی، حتما آجیل داشته باشند. بیشترین آجیل استفاده شده در شب یلدا، مواردی مانند تخمه، پسته و بادام هستند. بهتر است آجیل را درون ظرف هایی قرار دهید که دسترسی همه افراد به آن راحت باشد و بتوانند بدون مشکل آنها را بخورند.

 

از آنجا که شب یلدا یکی از مراسم های بسیار قدیمی و سنتی ایرانی شناخته می شود، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در این مراسم از لوازم تزیینی سنتی استفاده کنند. با انجام این کار، می توانید مطمئن باشید که مراسم شب یلدا برای عروس خانم خیلی جذاب تر و قدیمی تر خواهد بود و به همین دلیل هم برای همیشه در ذهن عروس خانم باقی می ماند.

بدون شک جذاب ترین ایده شب چله ای عروس این است که از ظروف سنتی در این مراسم استفاده شود. ظروف مسی طرفداران زیادی در میان ایرانیان دارد و حتی از نظر پزشکی، سرو غذا در ظروف مسی برای سلامتی هم مزایای بسیاری دارد. از این رو، شما می توانید هم برای سنتی تر شدن مراسم شب یلدا و هم برای سلامتی بدن، از ظروف مسی در این مراسم استفاده کنید. به عنوان مثال، مواد خوراکی تزیینی مانند میوه ها، شام، ژله و یا حتی کیک شب یلدا را در ظروف مسی قرار داده و روی میز بگذارید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا