تزیین هندوانه شب یلدا ساده و زیبا

واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (دی در دین زرتشتی به معنی دادار و آفریننده) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.

هندوانه به عنوان نماد طراوت فصل تابستان، پای ثابت سفره‌های شب یلداست. رنگ سرخ و سبز هندوانه پیام آور شادابی، تازگی و زندگی است. هر ساله با نزدیک شدن به شب یلدا علاقه‌مندان به تزیین سفره‌ یلدا به دنبال راه‌های مبتکرانه‌ای برای زینت بخشیدن به سفره یلدا با تزیین هندوانه به بهترین شکل ممکن برای میهمانان و خانواده‌شان هستند.

تزیین هندوانه در شب یلدا یکی از روش‌های خاص و زیبا برای آرایش سفره‌ این شب مهم است. هندوانه به دلیل رنگ‌های جذاب و طعم شیرین و آبداری که دارد، یکی از نمادهای اصلی این جشن و جزو جدانشدنی آداب و رسوم شب یلدا است. هندوانه میوه‌ای تابستانه است و دلیل دیگر حضور آن بر سفره یلدا خداحافظی با میوه‌های تابستان و شروع فصل سرماست. در کنار انواع دسرهای یلدایی سفره‌آرایی یلدا با هندوانه نیز به نوعی نشان‌دهنده‌ی این تغییر فصلی است و می‌تواند جلوه‌ای زیبا و شاداب به جشن شب یلدا ببخشد. با ایده‌پردازی و استفاده از ابزارهای ساده، می‌توانید تزیینات جذابی را با هندوانه برای سفره یلدای خود خلق کنید.

تزیین هندوانه بدون برش

حضور گل روی سفره شب چله می‌تواند زیبایی و طراوت آن را دوچندان کند. برای همین استفاده از چند شاخه گل تازه برای تزیین هندوانه ایده جذابی به نظر می‌رسد. شما می‌توانید درون هندوانه را خالی کرده و از آن به عنوان گلدان استفاده کنید و سایر میوه‌ها را نیز در کنار گل‌ها قرار داده و ترکیب رنگی جذاب ایجاد کنید. این روش راهی ساده برای تزیین راحت و بدون برش است.

تزیین هندوانه با سیخ چوبی

یکی دیگر از ایده‌های زیبای تزیین هندوانه، حکاکی روی پوست آن است. اگرچه انجام این کار در برخی موارد احتیاج به مهارت و تبحر بالا در کار با لوازم حکاکی دارد اما ایده‌های ساده‌ای نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به راحتی اجرا کرد و از آن‌ها لذت برد.

تزیین هندوانه به شکل کیک یکی دیگر از روش‌های جذاب، ساده و خلاقانه برای سرو این میوه است. شما می‌توانید با ایجاد برش‌های افقی به صورت قلب یا دایره شکل طبقات مختلف کیک را ایجاد کرده و همچنین با اضافه‌کردن برش‌هایی از تکه‌های هندوانه یا میوه‌های دیگر به عنوان تزئینات، می‌توانید ظاهری بسیار زیبا بسازید.

مدل هندوانه ساده

خوردن هندوانه در شب یلدا جزو آداب و رسوم شب یلدا محسوب می‌شود. هندوانه جزو نمادها و خوراکی‌های سنتی شب یلدا است پس بهتر است این خوراکی یلدایی را به شکل تزیین شده روی سفره شب یلدا بگذارید. یک ترفند تزیین هندوانه برای شب یلدا این است که پوست هندوانه را به شکل «سبد» برش بزنید.

می‌توانید برای شکل دادن به هندوانه‌ها از اسکوپ بستنی استفاده کنید و یا هندوانه‌ها را با استفاده از قالب‌های کوچک به صورت ستاره و قلب برش دهید و داخل سبد هندوانه‌ای‌تان بگذارید و این سبد زیبا را در میز یلدا سنتی یا مدرن خود قرار دهید.

تزیین هندوانه قاچ شده

تزیین هندوانه به عنوان دسر، روشی زیبا و خوشمزه برای قرار دادن آن بر سفره یلداست. برای تهیه دسرهای مختلف می‌توانید از ترکیب هندوانه با خوراکی‌های مختلف مانند پنیر، انواع میوه مانند کیوی یا سبزیجات معطر مانند نعنا و لیمو نیز استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از تکه‌های هندوانه و ادغام آن‌ها با مواد دیگر، می‌توان دسری لذیذ و جذاب آماده کرد. می‌توانید تکه‌های هندوانه را با سایر میوه‌ها مانند توت فرنگی، خرما یا توت شیرین نیز ترکیب کرده و یک سالاد میوه‌ای شیرین و منحصربه‌فرد درست کنید.

تزیین هندوانه ساده

برای تزیین هندوانه یلدا به صورت کیک باید هندوانه را به صورت دایره‌ای و با ضخامت بیشتر از ۵ سانتی‌متر برش بزنید. برای کیک‌های هندوانه‌ای چند طبقه بهتر است طبقات بالایی را کمی کوچک‌تر از طبقه پایین در نظر بگیرید. سپس هندوانه‌ها را با استفاده از سیخ چوبی روی هم قرار دهید تا محکم شوند.

برای تزیین هندوانه به شکل کیک معمولاً دو روش وجود دارد. می‌توانید سطح هندوانه را با استفاده از خامه بپوشانید و بعد آن را تزیین کنید. روش بعدی این است که بدون استفاده از خامه کیک قرمز و جذابتان را با انواع میوه‌ها تزیین نمایید. برای تزیین کیک هندوانه‌ای می‌توانید از انواع توت، برش‌های توت فرنگی، پرتقال، کیوی، انگور، آناناس، موز و هر میوه‌ای که در دسترس دارید، استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های تزیین هندوانه ساده و شیک برای یلدا این است که از پوست هندوانه به جای ظرف میوه استفاده کنید. برای این کار باید هندوانه را از عرض آن به دو بخش مساوی تقسیم کنید. می‌توانید لبه‌های پوست هندوانه را به صورت زیگزاگ برش دهید تا ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.

یک ترفند و ایده برای تزیین هندوانه شب یلدا این است که برش‌های هندوانه را به شکل بستنی چوبی درآورید و آن را در میز یلدای امسال خود بگذارید. برای این کار باید هندوانه را با پوست به صورت برش‌های مثلثی شکل برش بزنید. سپس یک چوب بستنی در قسمت پوست هندوانه فرو کنید تا شبیه به بستنی شود. حالا می‌توانید این هندوانه‌ها را داخل یک دیس بزرگ بچینید و روی میز یلدا قرار دهید تا هر نفر یک برش از آن را میل کند.

از آن جایی که شب یلدا نزدیک به روز کریسمس است، می‌توانید هندوانه‌های یلدای امسال خود را به شکل درخت کریسمس تزئین کنید. برای این کار باید هندوانه‌ها را درست به صورت مثلثی برش بزنید. سپس می‌توانید روی هر کدام از این درخت‌های کریسمس هندوانه‌ای را با استفاده از خامه، شکلات آب شده، اسمارتیز و انواع توت و انگور تزئین کنید.

برای تزیین هندوانه قاچ شده شب یلدا می‌توانید آن‌ها را به شیوه‌ای زیبا و خاص برش بزنید و داخل ظرف بچینید. یکی از بهترین انواع تزیین هندوانه شب چله این است که هندوانه را داخل ظرف میوه به همراه میوه‌های رنگارنگ بچینید. این کار موجب می‌شود تا ظرف میوه شما جلوه بیشتری پیدا کند و درست شبیه به یک اثر هنری شود.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تزیین هندوانه مخصوص شب یلدا این است که آن‌ها را با استفاده از قالب‌های فلزی ستاره‌ای و قلبی شکل برش بزنید و داخل ظرف قرار دهید. می‌توانید برای این کار از قالب‌هایی با سایزهای مختلف استفاده کنید. در این روش بهتر است باقی مانده برش‌های هندوانه را میکس کنید و به صورت آب هندوانه میل نمایید.

حکاکی روی پوست هندوانه یک هنر چشم‌نواز و زیبا است که معمولاً تنها افرادی که دستی بر هنر داشته باشند، از پس آن برمی‌آیند. تزیین هندوانه عروس برای شب یلدا را بهتر است با این روش انجام دهید. اگر نگاهی به چند فیلم تزیین هندوانه شب یلدا به شیوه حکاکی بیندازید متوجه می‌شوید که در این روش با استفاده از ابزارهایی مخصوص پوست هندوانه و گاهی اوقات خود هندوانه را برش می‌دهند و آن را به شکل گل و یا طرح‌های مختلف درمی‌آورند.

اگر برای میوه‌آرایی شب یلدا کمی خلاقیت به خرج دهید و وقت بگذارید، می‌توانید هندوانه را به شکل‌های شگفت‌انگیزی مثل طاووس، کوسه، نهنگ و … تزیین نمایید. یکی از ایده‌های کاربردی و دوست داشتنی برای میوه آرایی شب چله این است که پوست هندوانه را به صورت یک کوسه با دهانی باز طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا