حرکت های شطرنج حرفه ای را یاد بگیرید! | با این روش ها همه رو مات کن!

در این مطلب از آلارمین با ترفندهای شطرنج حرفه ای آشنا می شوید:

 

ترفند 1: ساخت یک میدان فرار

با مهره سرباز سفید واقع  در موقعیت h2 بازی کنید و آن را به موقعیت H3 انتقال دهید تا بتواند یک مربع فرار برای پادشاه ایجاد کند. این یک تکنیک رایج است، یک حرکت پیشگیرانه، که برای جلوگیری از مات شدن در رده عقب انجام می‌شود. هنگامی که پادشاه شما بدون هیچ مهره ای که از رده عقب محافظت می‌کند قلعه می‌شود، باید خطر را احساس کنید و یک میدان فرار ایجاد کنید. این یک عادت خوب است، که شما را از تعداد زیادی بازی نجات می‌دهد.

ترفند 2: مات بک رنک

اگر شاه میدان فرار نداشته باشد این اتفاق می‌افتد. همیشه به یاد داشته باشید که پادشاه خود را ایمن نگه دارید.

ترفند 3: سیخ

ترفند سیخ ترکیبی است که زمانی اتفاق می‌افتد که یک مهره به دو مهره حریف حمله می‌کند که روی یک ردیف، ستون یا خط مورب ردیف می‌شوند. مهره‌ها به گونه ای ردیف می‌شوند که ابتدا قطعه با ارزش تری مورد حمله قرار می‌گیرد. به احتمال زیاد آن قطعه عقب نشینی می‌کند و یک قطعه کم ارزش را در معرض دید قرار می‌دهد که در حرکت زیر ثبت می‌شود.

ترفند 4: سوزن

ترفند پین یا سوزن بسیار شبیه به یک سیخ است می‌دانیم که در این پیکربندی ابتدا قطعه کم ارزش مورد حمله قرار می‌گیرد. پین مهره ضعیف‌تر را موقتاً غیرفعال می‌کند. این مهره نمی‌تواند حرکت کند زیرا در غیر این صورت یک مهره ارزشمندتر در معرض دید قرار می‌گیرد و اسیر می‌شود. در این مثال، رخ به هیچ وجه نمی‌تواند حرکت کند وگرنه شاه لو می‌رود.
با این حال، موارد استثنایی وجود دارد، زمانی که مهره پین شده می‌تواند حرکت کند و به دلایلی از یک مهره قوی تر صرف نظر کند. برای مثال، برای زدن مهره قوی حریف یا مات کردن شاه حریف، ممکن است این اتفاق بیفتد. در طول بازی باید مراقب پین‌ها و سیخ‌ها باشید.

ترفند 5: چنگال یا فورک

فورک زمانی اتفاق می‌افتد که یک مهره به طور همزمان به دو یا چند مهره حریف حمله کند. این یک تکنیک بسیار قدرتمند است که می‌توان از آن برای بردن یک مهره یا یک پیاده استفاده کرد.

ترفند 6: چنگال سلطنتی

چنگال سلطنتی یک چنگال برای پادشاه و وزیر است. در این موقعیت هر طور شده ملکه اسیر خواهد شد زیرا پادشاه باید از کیش خارج شود. این نوع چنگال‌ها بسیار قدرتمند هستند، زیرا پادشاه را مجبور می‌کنند که از آنجا دور شود و مهره دیگر گرفته شود.
برای اینکه در یافتن تاکتیک‌هایی مانند چنگال، جفت خفه شده، مات، سنجاق و سیخ مهارت داشته باشید، باید مشکلات را به طور روزانه حل کنید. اگر به دنبال پیشرفت جدی هستید، ثبات کلید اصلی است. مطمئناً ممکن است یک یا دو روز را اینجا و آنجا رد کنید، اما نکته این است که هر روز حداقل 20 دقیقه روی تاکتیک‌ها کار کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، باید تمرینات موقعیتی، تمرینات پایان بازی و تمرینات هجومی را وارد معادله کنید و موفقیت تقریباً برای شما تضمین شده است.

ترفند 7: دابل چک

دابل چک موقعیتی است که یک مهره (اسب) برای کیش کردن پادشاه حریف بیرون می‌آید، به گونه‌ای که مهره دیگر نیز شاه را کیش می‌کند. این کیش یک کیش قدرتمند است زیرا معمولاً راهی برای گرفتن قطعات کیش یا مسدود کردن کیش توسط یک قطعه دیگر وجود ندارد. تنها راه فرار از این کیش دور کردن پادشاه است.

ترفند 8: حمله دوگانه

حمله دوگانه ترکیبی است که یک قطعه به دو هدف مختلف به طور همزمان حمله کند. در نمودار زیر، وزیر به قلعه در b1 حمله می‌کند و همچنین شاه را در e8 تهدید می‌کند.

ترفند 9: مات خفه شده

مات خفه شده نوعی مات است که زمانی اتفاق می‌افتد که پادشاه جایی برای رفتن نداشته باشد و با مهره‌های مربوط به یاران خودش خفه می‌شود. اگر چنین باشد، اسب می‌تواند یک کیش به پادشاه بدهد و این کار کشنده خواهد بود زیرا هیچ میدان فراری وجود ندارد. شما در این مرحله باید مطمئن شوید که اسب نمی‌تواند دستگیر شود.

ترفند 10: آسیاب بادی

آسیاب بادی تکنیک بسیار قدرتمندی است که زمانی اتفاق می‌افتد که اسب در بین مهره خودی و شاه قرار گرفته و اگر کنار برود شاه کیش می‌شود. پس از کنار رفتن اسب برای کیش شدن شاه دوباره اسب به همان جایگاه باز می‌گردد و در حرکت بعدی می‌تواند مهره بیشتری را بگیرد.

پادشاه در این موقعیت نباید هیچ میدان فراری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا