خواص انگور برای سلامتی مردان و زنان

خواص فوق العاده انگور

انگور به دلیل طعم، تنوع و خواص بی نظیرش یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است. این میوه شگفت انگیز و خوشمزه بهشتی در تمام مناطق معتدل جهان می روید و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است.

حتی دانه های کوچک انگور نیز مفید است و از بیماری های چشمی ناشی از دیابت محافظت می کند. عصاره هسته انگور نیز سرشار از آنتی اکسیدان است و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. انگور باعث تقویت سیستم ایمنی و کنترل دیابت می شود. در این مقاله به خواص انگور تازه و خشک (کشمش) می پردازیم.

میزان ارزش غذایی انگور

مواد مغذی انگور شامل ویتامین هایی مانند ویتامین K، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6 و همچنین مواد مغذی گیاهی فنولیک و پلی فنلی است. مواد مغذی گیاهی از بدن در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند. انگور سرشار از تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فولات و مواد معدنی پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و سدیم است. انگور حاوی فیبر غذایی، کربوهیدرات های سالم، آنتی اکسیدان ها و مقدار مناسبی پروتئین است.

فلاونوئیدهای موجود در انگور آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش داده و از روند پیری جلوگیری می کند. میوه خوشمزه انگور به دلیل وجود تمام این مواد مغذی نقش مهمی در زندگی سالم و فعال دارد.

فواید و خواص انگور برای سلامتی چیست؟

در این بخش به اثرات و خواص شگفت انگیز انگور برای سلامتی بدن می پردازیم:

1. درمان آسم

انگور ارزش درمانی دارد و از زمان های قدیم برای درمان آسم استفاده می شده است. علاوه بر این، قدرت مرطوب کنندگی انگور به قدری بالاست که می تواند رطوبت ریه ها را افزایش داده و حملات آسم را کاهش دهد.

2. تقویت استخوان ها

یکی از خواص انگور تقویت استخوان است. انگور منبع بی نظیری از عناصر کمیاب مانند مس، آهن و منگنز است و وجود همه این عناصر کمیاب برای تشکیل و استحکام استخوان مهم است. افزودن انگور به رژیم غذایی روزانه می تواند از مشکلات مرتبط با افزایش سن از جمله پوکی استخوان جلوگیری کند. منگنز برای بدن بسیار مهم است و از متابولیسم پروتئین، تشکیل کلاژن و عملکرد سیستم عصبی پشتیبانی می کند.

3. پیشگیری از بیماری های قلبی

انگور میزان اکسید نیتریک خون را افزایش می دهد که از تشکیل لخته خون در بدن جلوگیری می کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در انگور از اکسید شدن کلسترول بد (LDL) که باعث مسدود شدن رگ های خونی می شود و عامل اصلی بیشتر بیماری های قلبی عروقی است، جلوگیری می کند.

علاوه بر این، انگور دارای مقدار بسیار بالایی از فلاونوئیدها است که نه تنها دلیل اصلی رنگ انگور است، بلکه یک آنتی اکسیدان قوی است. دو نوع اصلی آنتی اکسیدان موجود در انگور، رسوراترول و کورستین، می توانند اثرات رادیکال های آزاد و اثرات مضر کلسترول بد را بر رگ های خونی خنثی کنند. علاوه بر این، این دو نوع از فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی به عنوان پاک کننده عمل می کنند، تجمع پلاکت ها را کاهش می دهند و سموم را از خون فیلتر می کنند.

4. درمان میگرن با انگور

درمان میگرن یکی دیگر از خواص انگور است. آب انگور رسیده یک درمان خانگی مهم برای میگرن است. برای درمان میگرن باید صبح ها مقداری آب انگور خالص بدون مخلوط کردن با آب خالص بنوشید. آب انگور و عصاره هسته انگور سردردهای میگرنی را درمان می کند. سردردهای میگرنی می توانند دلایل مختلفی مانند عدم تعادل شیمیایی در بدن، کمبود خواب، تغییرات آب و هوا یا کمبود مواد مغذی در بدن داشته باشند. آنتی اکسیدان های این میوه درد میگرن را درمان می کند.

انگور

5. درمان یبوست

انگور در درمان یبوست بسیار موثر است. آنها به دلیل دارا بودن اسیدهای آلی، قند و سلولز به عنوان غذاهای ملین طبقه بندی می شوند. آنها همچنین یبوست مزمن را با تنظیم عملکرد ماهیچه های روده و معده درمان می کنند. انگور سرشار از فیبر نامحلول است و با عبور از دستگاه گوارش پس از مصرف، دست نخورده باقی می ماند. با افزایش حجم فیبر، تشکیل مدفوع و دفع آنها از بدن آسان می شود. اما اگر مدفوع آبکی یا اسهال دارید، باید از مصرف انگور خودداری کنید. فیبر نامحلول نمی تواند آب را از مدفوع جذب کرده و آن را خشک کند. انگور فیبر محلول زیادی ندارد.

6. رفع سوء هاضمه

خواص انگور به موارد فوق محدود نمی شود. انگور نقش مهمی در سوء هاضمه دارد. این میوه گرمای بدن را کاهش می دهد و سوء هاضمه و سوزش سر دل را درمان می کند. همچنین، از آنجایی که انگور یک “غذای سبک” است، بیشتر از داروهای دیگر برای سوء هاضمه استفاده می شود.

7. کاهش خستگی

آب انگور سفید و شفاف مقداری از آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند و خستگی را کاهش می دهد. کم خونی مشکل اصلی بسیاری از افراد است که می توانند با خوردن انگور سطح آهن و مواد معدنی بدن را متعادل نگه دارند. کمبود آهن انسان را ضعیف و خسته می کند و توانایی های ذهنی او را کاهش می دهد. آهن یک ماده معدنی مهم است که بر تعدادی از عملکردهای بدن تأثیر می گذارد. اما آب انگور تیره نه تنها چیزی به مقدار آهن بدن اضافه نمی کند، بلکه آن را کاهش می دهد. همچنین، نوشیدن آب انگور به افراد انرژی سریع می دهد.

سایر خواص انگور

کشمش سرشار از مواد مغذی است و می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مانند یبوست، اسیدوز (کاهش سطح بی کربنات در مایع خارج سلولی و قرار دادن pH خون در محدوده اسیدی)، کم خونی، تب و اختلالات جنسی موثر باشد. کشمش به افزایش سریع وزن کمک می کند و از سلامت و یکپارچگی چشم محافظت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا