راه های تشخیص ایدز بدون آزمایش چیه؟ / با این روش ها تشخیص بده ایدز داری یا نه!

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)، بیماری است که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار داده و توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به وجود می‌آید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اولین بار ایدز را در سال 1981 به رسمیت شناخت. ایدز به عنوان یک اپیدمی بسیار گسترده شناخته شده است.

تشخیص ایدز بدون آزمایش به کمک بررسی علائم بوده که به هیچ عنوان قابل اعتماد نمی‌باشد؛ چراکه بسیاری از بیماری‌­های دیگر هم می‌­توانند علائم مشابه ایدز را از خود نشان دهند. تنها روش قابل اعتماد برای تشخیص این بیماری، انجام آزمایش به روش درست و اصولی می‌باشد.

علائم و نشانه های ایدز برای تشخیص بدون آزمایش

عفونت HIV شامل سه مرحله است:

  1. عفونت حاد
  2. دوره نهفتگی
  3. ایدز

    عفونت حاد

مرحله اولیه HIV، عفونت حاد یا سندرم حاد “رتروویروس” نامیده می­‌شود. اکثر افراد 2 تا 6 هفته پس از مواجه با این بیماری به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا یا مونونوکلئوز مبتلا می‌­شوند و برخی از آنها هیچ علامتی ندارند. علائم معمولاً شامل تب، لنفادنوپاتی، فارنژیت، خارش پوست، سردرد یا زخم در دهان و اندام تناسلی است. به علاوه، علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال و علائم عصبی نوروپاتی محیطی یا سندرم گیلن نیز ممکن است دیده شود. طول مدت این علائم معمولاً حدود یک یا دو هفته می‌باشد.

دوره نهفتگی

برای تشخیص ایدز بدون آزمایش باید توجه کرد که پس از برطرف شدن نشانه‌های اولیه، دوره کمون آغاز می‌شود که کاملا بدون علامت است. این دوره بین 2 تا 15 سال ادامه پیدا می‌کند.

ایدز

درصورتی‌که بیماری تشخیص داده نشده و درمان نشود، به مرحله نهایی خود یا ایدز منجر می‌شود. در این مرحله بدن در ریسک ابتلا به بیماری‌های ساده‌ای قرار می‌گیرد که پیشتر توانایی مبارزه با آن‌ها را داشته است. در ادامه به بررسی این علائم برای تشخیص بیماری ایدز می‌پردازیم. وبسایت ما به صورت تخصصی به فروش کیت ایدز می پردازد و شما به راحتی میتوانید آن را تهیه کنید.

خستگی شدید بی‌علت

خستگی غیر قابل توضیح (نه به علت خواب‌آلودگی) می­‌تواند از علائم ایدز باشد. درواقع، مبتلایان به ایدز، احساس خستگی مداومی داشته و حتی گاهی یعد از خواب نیز خسته می‌باشند. این افراد در طول روز کاملاً بی انرژی هستند. اگر بیش از یک ماه این علامت را دارید، فورا با پزشک خود مشورت کنید.

تعریق شبانه و تب

در مراحل اولیه ایدز، فرد اغلب، تعریق شدیدی دارد. البته این موضوع می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز باشد، اما نباید از تعریق غیرطبیعی گذر کرد. بر اساس مطالعات، گلودرد، سردرد، درد عضلانی و سرماخوردگی نیز از علائم ایدز هستند.

تورم غدد در گردن، کشاله ران و زیر بغل

تورم گردن، کشاله ران و زیر بغل در همه افراد مبتلا به ایدز دیده نمی‌­شود، اما در بسیاری از آن‌ها وجود دارد (معمولا تورم زیر گردن بزرگتر از سایر تورم‌ها است). مشاهده این علائم، از راه­‌های تشخیص ایدز بدون آزمایش است.

تهوع، استفراغ و اسهال

همانطور که مطلع هستید، علائم مذکور تنها برای ایدز نمی‌باشند، اما از شایع­‌ترین علائم ایدز محسوب می‌شوند. مشاهده این علائم دلیل قطعی بر مبتلا بودن به این بیماری و ویروس HIV نیست.

تبخال در دهان

طبق مطالعات، تبخال در دهان می‌­تواند نشانه ایدز باشد. تبخال روی لب­‌ها ایجاد می‌­شود و گاهی اوقات دردناک است.

بررسی علائم پیشرفته ایدز برای تشخیص ایدز بدون آزمایش

سرفه خشک، لکه­‌های رنگدانه روی پوست، ذات الریه، عفونت­‌های خمیر مانند به ویژه در دهان، ناخن­‌های زرد یا قهوه‌­ای، کاهش وزن سریع بدون هیچ دلیل مشخصی، همه از علائم ایدز می‌باشند اما مشاهده آن­ها دلیل قطعی بر داشتن بیماری ایدز نیست؛ درواقع تشخیص ایدز بدون آزمایش به وسیله علائم، راه دقیق و قابل اعتمادی به حساب نمی‌­آید و به ما نتیجه دقیقی نمی­‌دهد. بنابراین انجام آزمایش‌­ ایدز برای تعیین ابتلا یا عدم ابتلا به HIV، بهترین و مطمئن­‌ترین گزینه است.

منابع:

https://www.ucsfhealth.org/conditions/aids/diagnosis

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hiv-aids/diagnosis-treatment/drc-20373531

https://www.nhs.uk/conditions/hiv-and-aids/diagnosis/

https://www.nidirect.gov.uk/articles/hiv-diagnosis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا