مصرف روزانه قهوه چه عوارضی دارد | عوارض مصرف مکرر قهوه

عوارض نوشیدن روزانه قهوه چیست؟

قهوه خوب برای اکثر بزرگسالان بی خطر است. نوشیدن بیش از 6 فنجان در روز می تواند باعث “کافئینیسم” با علائمی مانند اضطراب یا بی قراری شود. افرادی که روزانه مقدار زیادی قهوه می نوشند ممکن است نیاز به نوشیدن قهوه بیشتری داشته باشند تا اثرات مشابهی داشته باشند. همچنین ممکن است آنقدر به قهوه «اعتیاد» داشته باشند که اگر ناگهان نوشیدن قهوه را متوقف کنند، علائم ترک را تجربه کنند.

قهوه حاوی کافئین می تواند باعث بی خوابی، عصبی بودن و اضطراب، ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ، ضربان قلب و تنفس سریع و سایر عوارض جانبی شود. مصرف مقادیر زیاد قهوه همچنین می تواند باعث سردرد، اضطراب، بی قراری، صدای زنگ در گوش و نامنظم شدن ریتم قلب شود.

نوشیدن قهوه بدون فیلتر می تواند کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و سطح چربی خون دیگری به نام تری گلیسیرید را افزایش دهد. این می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد استفاده از فیلترهای قهوه به کاهش این اثرات روی کلسترول کمک می کند.

می توانید قهوه خالص و خوشمزه را با بهترین کیفیت با دستگاه ایروپرس اورجینال تهیه و سرو کنید.

نگرانی هایی وجود دارد که نوشیدن بیش از 5 فنجان قهوه در روز ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری قلبی ایمن نباشد. اما برای افرادی که بیماری قلبی ندارند، نوشیدن چندین لیوان در روز خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش نمی دهد.

همچنین این نگرانی وجود دارد که نوشیدن گاه به گاه قهوه می تواند در برخی افراد باعث حمله قلبی شود.

افرادی که معمولاً بیش از یک فنجان قهوه در روز نمی نوشند و همچنین دارای چندین عامل خطر برای بیماری قلبی هستند، به نظر می رسد در یک ساعت پس از نوشیدن قهوه در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند. اما افرادی که به طور منظم مقادیر زیادی الکل می نوشند به نظر نمی رسد در معرض خطر باشند.

هنگامی که قهوه از طریق مقعدی به عنوان تنقیه داده می شود، ممکن است خطرناک نباشد. تنقیه قهوه با عوارض جانبی شدید از جمله مرگ همراه است.

عوارض قهوه
عوارض نوشیدن روزانه قهوه در شرایط زیر:

بارداری و شیردهی:

2 فنجان یا کمتر قهوه کافئین دار در روز احتمالاً برای زنان باردار بی خطر است. این مقدار قهوه حدود 200 میلی گرم کافئین فراهم می کند، اما نوشیدن بیش از این مقدار با افزایش خطر سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد همراه است. این خطرات با افزایش میزان قهوه ای که مادر در دوران بارداری می نوشد، افزایش می یابد.

نوشیدن 1 یا 2 فنجان قهوه در روز برای مادران شیرده و نوزادان آنها بی خطر به نظر می رسد، اما کافئین در مقادیر بیشتر می تواند سیستم گوارشی کودک را تحریک کند و همچنین باعث مشکلات خواب و تحریک پذیری شود.

کودکان:

نوشیدن قهوه کافئین دار ممکن است برای کودکان خطرناک نباشد عوارض جانبی مرتبط با کافئین معمولا در کودکان شدیدتر از بزرگسالان است.

اختلالات اضطرابی:

کافئین موجود در قهوه می تواند اضطراب را بدتر کند.

اختلالات لخته شدن خون:

نگرانی هایی وجود دارد که قهوه ممکن است اختلالات لخته شدن خون را بدتر کند.

بیماری قلبی:

نوشیدن قهوه بدون فیلتر (دم کرده) کلسترول و سایر چربی ها در خون و همچنین سطح هموسیستئین را افزایش می دهد که همگی با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند. برخی از مطالعات ارتباط بین حملات قلبی و نوشیدن قهوه را نشان می دهد.

دیابت:

برخی تحقیقات نشان می دهد که کافئین موجود در قهوه می تواند نحوه پردازش قند را در افراد مبتلا به دیابت تغییر دهد.

گزارش شده است که کافئین باعث افزایش و همچنین کاهش قند خون می شود. اگر دیابت دارید، با احتیاط از کافئین استفاده کنید و قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

اسهال:

قهوه حاوی کافئین است. کافئین موجود در قهوه می تواند اسهال را بدتر کند، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود.

عوارض جانبی قهوه قوی چیست؟

رابدومیولیز یک بیماری بسیار جدی است که در آن فیبرهای عضلانی آسیب دیده وارد خون شده و منجر به نارسایی کلیه و سایر مشکلات می شود.

علل رایج رابدومیولیز عبارتند از: ضربه، عفونت، سوء مصرف مواد مخدر، فشار عضلانی و نیش مار سمی یا حشرات.

علاوه بر این، چند گزارش از رابدومیولیز در ارتباط با مصرف بیش از حد قهوه غلیظ وجود دارد، اگرچه این نسبتاً نادر است.

در یک مورد، زنی پس از نوشیدن 32 اونس (1 لیتر) قهوه حاوی تقریباً 565 میلی گرم کافئین، دچار تهوع، استفراغ و ادرار تیره شد و خوشبختانه پس از درمان با دارو و مایعات بهبود یافت.

نکته مهم این است که این مقدار زیادی کافئین برای مصرف در مدت زمان کوتاه است، به خصوص برای افرادی که به آن عادت ندارند یا به اثرات آن بسیار حساس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا