نحوه محاسبه مرخصی ساعتی در قانون کار | قانون مرخصی ساعتی بیشتر از 4 ساعت

شاید خوشتان نیاید اما مرخصی حق تلخی است، گرفتن آن همیشه با منت همراه است! شاید کارمندها بیشتر این موضوع را درک کنند، مثل جیره یک سرباز است و البته ابزاری برای فشار بر کارمندان است، مثل یک زندانی که چند روزی برای خروج از زندان به او مجوز می‌دهند، اما از این‌ها که بگذریم مرخصی یک وضعیت قانونی است، برای همین در این مطلب می‌خواهیم به بررسی انواع مرخصی در قانون کار بپردازیم. همچنین فرمول محاسبه مرخصی را هم خواهیم گفت تا کسی نتواند این حق تلخ را به کام شما تلخ‌تر کند!

مرخصی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف درستی از مرخصی ارائه دهیم باید گفت مرخصی به روزهایی گفته می‌شود که کارفرمایان به کارمندان خود اجازه می‌دهند تا ساعات یا روزهایی بر سر کار خود حاضر نباشند. این مرخصی انواع مختلفی دارد، از با حقوق گرفته تا بی حقوق که شامل موارد مختلفی می‌شود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

یکی از کارهایی که باید برای ایجاد تعادل بین کار شخصی و زندگی با کار کردن انجام داد، استفاده درست و مناسب در عین حال به جا از روزهای مرخصی قانونی است و همیشه موضوع مرخصی موضوعی پراهمیت و پر صحبت بین کارمندان است.

گاهی اوقات شرایطی ناخواسته به وجود می‌آید که کارمندان برای رسیدگی به آن امور در ساعات یا روزهای کاری نیاز به گرفتن مرخصی دارند و بعضاً کارفرما به ناحق یا از روی اطلاع یا بی اطلاعی حق گرفتن مرخصی کارمندان را نادیده می‌گیرند و در عمل قانون کار را رعایت نمی‌کنند.

اما مرخصی مطابق قانون کار حقی است که برای کارگر یا کارمند در ترک کار در روزهای غیرتعطیل در نظر گرفته شده است. مطابق قرارداد کاری، یک کارمند می‌تواند در ماه و سال از انواع مرخصی استفاده کند.

مرخصی ساعتی در ماه چقدر است؟

نوع دیگری از مرخصی ، مرخصی ساعتی است که جزو مرخصی استحقاقی به شمار می‌رود و افراد می‌توانند به جای گرفتن مرخصی برای یک روز کامل، آن را به ساعت‌های کمتر تبدیل کنند.

میزان مجاز برای گرفتن این نوع مرخصی در شرکت‌ها متفاوت است، اما در حالت کلی اگر میزان آن به ۸ ساعت برسد، یک روز کامل مرخصی برای شما محاسبه می‌شود.

حداکثر این نوع مرخصی در ماه ۱۶ ساعت است و در آخر هر ماه به ازاء هر ۸ ساعت معادل یک روز از مرخصی استحقاقی فرد کسر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا