چرا با استفاده از سرم ویتامین سی پوستمان جوش میزند؟

3 نکته برای خرید سرم ویتامین C به شما کمک می کند تا بهترین سرم ویتامین C را انتخاب کنید و از آلرژی، جوش و آکنه جلوگیری کنید.

برخی از افراد هنگامی که یک محصول ویتامین C مانند سرم ویتامین C را به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه می کنند، جوش می زنند. در همین حال، متخصصان پوست معمولا ویتامین C را به عنوان یک عامل آکنه زا یا کودوژنیک نمی شناسند. این سوال پیش می آید که چرا استفاده از سرم ویتامین C باعث ایجاد آکنه در برخی افراد می شود؟ در این مقاله قصد داریم توضیحات کامل و علمی در این مورد ارائه کنیم.

چرا هنگام استفاده از سرم ویتامین C پوست دچار جوش می شود؟

چندین علت احتمالی برای جوش های سرمی ویتامین C وجود دارد که می توان آنها را بررسی کرد. با دانستن این دلایل، اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، می توانید از بروز آکنه جلوگیری کنید.

حساسیت پوست به ویتامین C

اولین احتمالی که پس از استفاده از سرم ویتامین C برای جوش صورت می گیرد، حساسیت پوست به ویتامین C است. در برخی موارد، یک یا چند نوع ویتامین C که قوی تر و موثرتر هستند می تواند باعث حساسیت و تحریک پوست شود. به این دلیل که پوست برخی افراد به اسید ال اسکوربیک به شکل قرمزی و خشکی یا التهاب واکنش نشان می دهد. به خصوص اگر سرم حاوی درصد بالایی ویتامین C باشد و پوست بلافاصله در معرض آن قرار گیرد.

اگرچه اسید ال اسکوربیک قوی‌ترین شکل ویتامین C است، اما تحریک‌کننده‌ترین و ناپایدارترین آن نیز می‌باشد. بنابراین اگر پوست حساسی دارید یا پوستتان به آن حساس است، می‌توانید اشکال ملایم‌تری مانند منیزیم آسکوربیل فسفات، سدیم آسکوربیل فسفات و آسکوربیل گلوکوزید را انتخاب کنید.

چندین مطالعه نشان داده اند که سدیم آسکوربیل فسفات دارای اثرات ضد میکروبی است و ممکن است در درمان و پیشگیری از آکنه موثر باشد. البته ویتامین C به طور کلی ضد التهاب و برای پوست های مستعد آکنه مفید است. برخی از مطالعات استفاده از آسکوربیل پالمیتات همراه با سدیم آسکوربیل فسفات را پیشنهاد می کنند زیرا ممکن است به کنترل سبوم کمک کند. اما از آنجایی که آسکوربیل پالمیتات محلول در چربی است، بافت سرمی حاوی آن می تواند چرب باشد و باعث آکنه شود.

با انجام تست آلرژی می توانید بررسی کنید که آیا پوست شما به نوع خاصی از ویتامین C یا به طور کلی به مواد تشکیل دهنده سرم ویتامین C حساسیت دارد. برای انجام تست حساسیت ابتدا چند قطره از محصول را روی پوست گردن، داخلی بازو یا لاله گوش آزمایش کنید و در صورت عدم وجود واکنش التهابی یا تحریک پوستی در 24 ساعت آینده، می توان از محصول استفاده کرد.

درصد بالای ویتامین C

دلیل ایجاد جوش های پوستی هنگام استفاده از سرم ویتامین C ممکن است به دلیل درصد بالای ویتامین C در فرمول آنها باشد. به طور کلی، اکثر سرم های استاندارد صورت حاوی 5-20٪ ویتامین C هستند. غلظت های بالاتر از 8٪ ویتامین C می تواند تأثیر خوبی بر روی پوست شما داشته باشد. اما غلظت بالای 20 درصد باعث تحریک بیشتر می شود، در حالی که مزایای محصول به همان نسبت افزایش نمی یابد.

بنابراین بهتر است در اولین آزمایش سرم ویتامین C به دنبال غلظت های کمتر (نزدیک به 10 درصد) باشید. همچنین برای اینکه پوست خود را به دریافت دوز روزانه ویتامین C عادت دهید، از سرم حاوی ویتامین C هر چند روز یک بار یا یک روز در میان و تنها در یک برنامه روتین استفاده کنید. پس از مدتی، می توانید دفعات استفاده را به هر روز افزایش دهید.

ترکیبات موجود در سرم

احتمال بعدی که باید در نظر گرفت این است که ترکیب یا ترکیبات دیگری در سرم وجود دارد که باعث ایجاد آکنه می شود. مهمترین جنبه در مورد آن این است که سرم بر پایه آب یا روغن است. سرم های مبتنی بر چربی به طور بالقوه می توانند پوست را چرب کنند. تجمع چربی در منافذ پوست باعث ایجاد جوش خواهد شد.

پس بهتر است به این نکته توجه کنید و به دنبال سرم های حاوی ویتامین C بر پایه آب باشید که سبک تر، رقیق تر و راحت تر جذب شوند. برخی از اشکال ویتامین C مانند آسکوربیل پالمیتات و تتراهگزیل دسیل آسکوربات محلول در چربی هستند. بنابراین بهتر است فرمی مانند اسید ال اسکوربیک را انتخاب کنید که محلول در آب، سبک و دارای نفوذپذیری بالایی است. البته برای شروع از درصدهای کمتری استفاده کنید و به تدریج آن را وارد برنامه روزانه خود کنید تا واکنش پوستی نداشته باشید.

ترکیبات روغنی و سایر ترکیبات کمدوژنیک نیز می توانند در سرم هایی وجود داشته باشند که باعث ایجاد جوش می شوند. بنابراین، اگر پوست مستعد آکنه دارید، پیشنهاد می کنیم قبل از خرید سرم ویتامین C لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید و همچنین می توانید محصولات بدون چربی و غیر کومدون زا را انتخاب کنید.

در این مقاله با کمک سرم ویتامین C به چندین علت جوش های پوستی برخورد کرده اید. اگر هنگام خرید سرم ویتامین C یا سایر محصولات حاوی این ترکیب از این نکات آگاه هستید، می توانید یک محصول اورجینال از یک برند معتبر نیز خریداری کنید. شما از مزایای بی شمار ویتامین C بهره مند خواهید شد و پوستی روشن و درخشان خواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا