پرتاب ازمایشی دوم موشک Starship

شرکت SpaceX امروز پرتاب ازمایشی دوم موشک Starship، قدرتمندترین موشک ساخته شده تاکنون، رو با موفقیت نسبی انجام داد.

این پرتاب که حدود 7 ماه بعد از پرتاب ازمایشی اول انجام میشه، SpaceX بیش از هزار تغییر رو در این موشک اعمال کرده تا احتمال موفقیت اون رو به مرحله به مرحله افزایش بده و تکنیکهای جدید رو به کار بگیره.

در این پرتاب، موشک استارشیپ در ابتدا روی بوستر Super Heavy و با کمک اون از زمین لانچ پد جدا شد و بعد از حدود 3 دقیقه، 33 موتور اون بدون مشکلات پرتاب اول که خاموشی برخی موتورهارو در پی داشت، استارشیپ رو ارتفاع مشخص رسوند و با انجام تکنیک جدید hot staging که در اون قبل از جدا شدن استارشیپ از Super Heavy، موتورهای استارشیپ روشن میشن، این دو بخش از هم جدا شدن.

بوستر Super Heavy که برنامه داشت به سمت دریا بره و در اونجا بیافته، با چرخشی شروع به برگشت به زمین کرد ولی به دلیل مشکلی احتمالا به خاطر فشار و استرس ناشی از hot staging در هوا منفجر شد.

موشک استارشیپ هم به راه خودش در فضا ادامه داد و در حالی که برنامه این بود که به مدار مشخصی بره و بعد از چرخش دور زمین، در دریا بیافته، اما در ارتفاع 148 کیلومتری از زمین، ارتباطش رو از دست داد و بعد از چند دقیقه سیستم خودتخریبی این موشک فعال و اون رو در فضا منفجر کرد و بقایای اون در خلیج مکزیک سقوط کردن.

این پرتاب ازمایشی با پرواز تا ارتفاع بالاتر از سابق، عملکرد درست موتورها، انجام موفق تکنیک hot staging و راه اندازی سیستم water deluge برای جلوگیری از اسیب به پد سیمانی زیر موشک، برای SpaceX پیشرفت بزرگی محسوب میشه و راه رو برای انجام پرتاب های ازمایشی بیشتر با احتمال بالاتر موفقیت کامل افزایش میده.

استارشیپ برای پرتاب ماهواره های نسل دوم استارلینک با سایز بزرگ استفاده خواهد شد و با داشتن قرارداد 4 میلیارد دلاری ناسا، موشک اصلی در برنامه ارتمیس برای بازگشت دوباره انسان به ماه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا